Home > twitter > Zakelijk twitteren: daar bedoel ik (n)iets persoonlijks mee

Zakelijk twitteren: daar bedoel ik (n)iets persoonlijks mee


Is het nodig om een grens tussen privé en werk te trekken in je twitterberichten? De meningen zijn verdeeld.  Sommigen vinden dat het je juist menselijker maakt om je kwetsbaar op te stellen in je tweets. Terwijl anderen zeggen dat het juist niet professioneel is om over je privé-leven te twitteren.  Bestaat er een juiste strategie om in te zetten voor een zakelijk twitter account?

Bezint eer ge begint
Denk allereerst na over je doelstellingen. Wat is het doel van je zakelijke account? Wat wil je ermee bereiken? Bedrijven stappen nog vaak op de traditionele manier de sociale media in en zenden alleen informatie uit. Als je met een zakelijk twitter account alleen ‘zendt’, vindt er weinig interactiviteit plaats en heeft het niet altijd toegevoegde waarde.

Het blijkt soms aantrekkelijker om echte mensen te volgen dan een bedrijf. Wil je twitter inzetten als middel om direct met mensen in contact te komen? Zorg dan dat je met je berichten interactiviteit op gang brengt. Ook is het belangrijk dat je snel en adequaat kunt reageren op reacties van je volgers. Dit wordt ook wel webcare genoemd. Besluit dan ook voor je start met een zakelijk account of je je met personen of als bedrijf wilt profileren.

Onderstaande video illustreert hoe je een zakelijk account efficiënt kan opzetten en onderhouden:

“How to use twitter for business”

Twee accounts: zakelijk en privé
Je kunt overwegen om twee accounts aan te maken. De eerste account is er een onder je eigen naam. Je plaatst berichten vanuit persoonlijk perspectief met verwijzing naar het bedrijf. Zo geef je de onderneming een gezicht. Ook publiceer je daar zakelijke mededelingen.  Het tweede account is een zakelijk account met slechts zakelijke content en bedrijfsmededelingen. Deze gebruik je dan als een soort ‘nieuwsdienst’. Als je zowel een zakelijk account als nieuwsdienst gebruikt als persoonlijke accounts om het bedrijf een gezicht te geven, kan je bereik groot zijn.

Zakelijk account met menselijk gezicht
Je kunt ook kiezen voor één zakelijk account, waarin je de mens achter het bedrijf laat zien. Zo werkt Microsoft bijvoorbeeld met twee chiefbloggers. Zij staan met naam én foto zichtbaar in de twitter achtergrond. Wanneer een van hen een tweet plaatst, herken je dit  aan  een ^-teken met daarachter initialen van één van de twee erachter.

Een bijzonder voorbeeld van een zakelijk account met een menselijk gezicht is Oldspice. Begin dit jaar lanceerde de firma Oldspice als onderdeel van een internetcampagne een commercial op youtube. De hoofdrolspeler uit de commercial geeft via honderden filmpjes op Youtube antwoord op commentaar en vragen van twitteraars. Het concept is simpel, maar de uitvoering is briljant.

Delen
Waarschijnlijk is er niet één juiste strategie om in te zetten voor je zakelijke twitter account. Je kunt je als bedrijf immers op veel verschillende manieren profileren. Twitter is daarbij een potentieel krachtig instrument. Welke strategie je ook kiest, bedenk: het uitgangspunt van twitter is delen:

To T.W.I.T.T.E.R = Together We Inspire Teach Treasure Entertain & RT each other ~M.v.d.Meer

Zakelijk twitteren. Bedoel jij daar (n)iets persoonlijks mee?

– Dit bericht is op 17-8-2010 geplaatst op http://www.socialned.nl

  1. Nog geen reacties.
  1. No trackbacks yet.

Plaats een reactie