Home > twitter > De impact van Twitter

De impact van Twitter


Het overschrijden van de grens van 15 miljard berichten eind mei 2010, is het bewijs dat de groei van Twitter nog steeds versnelt. Nederland staat  inmiddels op plaats 2 (na Singapore) in het rijtje van meeste tweets per hoofd van de bevolking.  Bedrijven, beroemdheden en bloggers maken massaal gebruik van de in 2006 opgerichte microblogdienst. Verovert Twitter nu een vast plaats in het dagelijks leven en het online medialandschap?

Mede-oprichter Evan Williams geeft TED presentatie over het ontstaan van Twitter.

Waarom twitter?

Twitter is uniek omdat de techniek snel, toegankelijk, interactief en ongecontroleerd is. Berichten zijn niet langer dan 140 tekens en het versturen van een bericht kost geen grote inspanning. Dat maakt het netwerk interactief en dynamisch.

Twitter is met name sterk als communicatie-, en kennisdelingsplatform. Aanvullende diensten op basis van de techniek van Twitter maken het mogelijk foto’s, audio, gps-locaties, hyperlinks en video’s te delen. Daarmee komt Twitter tegemoet aan een generatie internetgebruikers die gewend is hun persoonlijke informatie te delen.

Delen was al de belangrijkste factor in sociale netwerken zoals Hyves en Facebook, maar Twitter maakt delen real-time en mobiel. Daarnaast zijn de meeste sociale netwerken  vaak verzamelplaatsen voor bestaande vriendschappen, terwijl het open karakter van Twitter het volgen van onbekenden gebruikelijk heeft gemaakt.

Twitter als nieuwsbron

Twitter kan en wordt door zijn dynamische karakter op veel verschillende manieren ingezet. Als nieuwsbron bijvoorbeeld. Terwijl CNN en NOS op 12 mei 2010 nog geen melding hadden gemaakt, was op twitter al te lezen: “ Vliegtuig in Libië stort neer, 71 Nederlanders aan boord”.

De Telegraaf ondervond de inzet van twitter als machtsmiddel c.q. “power of the crowd”.  Nadat de krant het enige overlevende jongetje van de Libische vliegramp aan de telefoon kreeg en vroeg of hij wist dat zijn ouders nog leefden, was de schok bij het jongetje groot. Niemand had hem verteld dat hij de enige overlevende was. De verontwaardigde reacties op twitter over het gedrag van de krant waren niet van de lucht. Gevolg was dat de Telegraaf binnen de kortste keren te maken kreeg met een hard twitteroffensief waarin opgeroepen werd  tot het opzeggen van het abonnement.  Door alle ontstane ophef verloor de krant honderden abonnees.

Twitter als campagnemiddel

Na het verkiezingsdebat in Carré van 26 mei klaagden buitenlandse twitteraars  dat wij Nederlanders heel  Twitter overnamen met onze tweets over het debat. Twitter is opeens een belangrijke factor in verkiezingscampagnes geworden.  Een eerder verkiezingsdebat, waaraan alleen de lijsttrekkers van de vier grootste partijen deelnamen, werd actief op Twitter becommentarieerd door lijsttrekker en actieve tweep Femke Halsema. En over de controversiële nabeschouwing twitterde half Nederland zijn mening. Het is interessant te zien hoe er aan zo’n debat een geheel nieuwe dimensie is toegevoegd door Twitter.

Twitter als zakelijk medium

Bedrijven zien de kracht van Sociale Media en vragen zich af welke strategieën en visies ten grondslag moeten liggen aan een effectieve inzet van bijvoorbeeld Twitter als zakelijk medium.  KLM is hier een mooie “best practice“. Het vliegverkeer kreeg namelijk te maken met een zogenaamde aswolk, veroorzaakt door de vulkaanuitbarsting in Ijsland op 14 april 2010.  Reizigers konden niet meer thuiskomen en strandden over de hele wereld. De balies van de maatschappijen en ook de telefonische helpdesks raakten overbelast. KLM besloot daarom hun Twitter-kanaal  in te zetten om de gestrande reizigers op de hoogte te houden van de ontwikkelingen. Daarnaast kreeg een speciaal team van medewerkers de opdracht vragen en klachten die via Twitter de KLM bereikte naar tevredenheid af te handelen.

KLM vervulde tijdens het  incident een centrale rol binnen de communicatievoorziening. Hoewel er geen cijfers beschikbaar zijn, zal het niemand verbazen wanneer deze extra service van KLM geleid heeft tot een betere waardering en misschien zelfs tot een verbeterde klantloyaliteit in de toekomst.

Discussie

Hoewel er op dit moment veel discussie is over de zin en onzin van Twitter, kunnen we in ieder geval constateren: Twitter heeft zeker impact! Maar: laten we het plaatje ook niet mooier schetsen dan het in werkelijkheid is. Twitter heeft veel mogelijkheden, maar het is en blijft natuurlijk slechts een middel om bepaalde doelen te bereiken. Twitter is dus geen doel op zich. Probeer het in ieder geval eens uit. Vind je het bij voorbaat al helemaal niets? Begin er dan vooral niet aan. Spreekt het platform je aan? Zet het dan in op de manier die voor jou het meeste nut heeft.  Maar wees gewaarschuwd! voor je het weet kun je niet meer zonder:

– dit bericht is 30-5-2010 geplaatst op http://www.socialned.nl

  1. Nog geen reacties.
  1. No trackbacks yet.

Plaats een reactie