Home > mediawijsheid, social media en educatie > (Social) media: daar kan ik mee lezen en schrijven!

(Social) media: daar kan ik mee lezen en schrijven!


Onlangs las ik een interessant artikel dat ging over de zware concurrentie waar traditionele boeken tegenwoordig mee te maken hebben.  Met de hedendaagse games, animaties en social media lijkt de drempel die het Nederlandse kind moet nemen om een boek op te pakken, hoger dan ooit. Onderzoek wijst uit dat het aantal leesminuten per jaar steeds verder daalt. Maar liefst 64% van de kinderen besteedt dagelijks tussen de twee en vijf uur online. (Facebook, websites, e-mail.) Terwijl minder dan de helft maar één boek per maand leest. (National Literacy Trust, Bristol 2011)

Boek versus moderne mediamiddelen
Is het nu heel erg dat we minder boeken lezen? Natuurlijk is het belangrijk om over een goede taal- en leesvaardigheid te beschikken. Maar een boek lijkt in het huidige digitale tijdperk niet langer “the holy grale” te zijn.  Lees- en taalvaardigheid trainen we toch ook wanneer we informatie op internet lezen, blogs schrijven (of lezen;-),  wanneer we hyven, facebooken of msn-en met elkaar, of wanneer we een potje Wordfeud spelen?

Combinaties werken
Het is heel interessant om te zien dat initiatieven die een combinatie maken van traditionele en  moderne mediamiddelen, goed lijken aan te slaan. Zo brengen bijvoorbeeld uitgeverijen naast e-books ook steeds vaker apps van kinderboeken op de markt waarin audio-effecten, animaties en illustraties te zien zijn tijdens het lezen van een boek. Dat bevordert het leesplezier weer omdat de kinderen op een voor hen meer pakkende manier door het verhaal geholpen worden.

Op scholen maakt het alom bekende krijtjesbord langzaam aan plaats voor het moderne digibord. Om meerdere zintuigen te prikkelen kun je als docent het digibord heel goed inzetten om bijvoorbeeld een  discussie binnen het thema “superhelden” tijdens de kinderboekenweek op gang te kunnen brengen.

Wordfeud (een digitale versie van scrabble dat je op de smartphone of iPad speelt) helpt je bij je taalvaardigheid. Het sociale element zit handig verweven door de ingebouwde chatfunctie. Heel leuk om zo op een sociale interactieve en competitieve manier bezig te zijn met taal. Ik wacht dan ook met smart tot scholen gaan starten met een Wordfeud-klassencompetitie!

Dus we lezen minder in traditionele boeken. Prima toch? Onderstaand filmpje is zeker de moeite waard om te bekijken, want het daagt ons op zeer verrassende wijze uit eens anders over dit soort zaken na te denken:

 

– Dit blog is op 12-10-1212 geplaatst op http://www.socialned.nl

  1. Nog geen reacties.
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s